Friday 1 January 2010

ANAK- ANAK YATIM TANGGUNGJAWAB KITA BERSAMA

Alhamdulillah sempena 10 Muharam tempoh hari saya berkesempatan menghadiri majlis bantuan kepada anak-anak yatim di 2 tempat.Satu pada malam 10 muharam dan satu majlis lagi diadakan pada siang 10 muharam.Saya pun sempat membawa sebahagian anak-anak yatim ke majlis ini.

Tahniah dan syabas diucapkan kepada dermawan2 yang telah menyumbang kepada anak-anak yatim ini.Antara sumbangan-sumbangan yang telah diberikan ialah beg sekolah,alat tulis, baju sekolah dan sedikit wang tunai.Semoga Allah membalas jasa-jasa kalian..

Sebahagian daripada wajah anak-anak yatim.
Mohd Adam Aiman(10 tahun).Antara anak yatim yang saya dapat masukkan dalam senarai penerima sumbangan.Harap adik Adam gunakan segala bantuan yang diperolehi sebaik2nya.Sempat lagi Cover macho bila saya ambil gambarnya.

Ni sederet ni semua anak-anak yatim dari kawasan saya.Sabar menunggu sumbangan.
Ni saya tak tau anak yatim dari kawasan mana.Saya tengok budak ni baik je dan yang penting..Comel.Terus laa snap gambar dia dua orang.
Keseluruhan 250 orang anak-anak yatim yang mendapat bantuan.Alhamdulillah.Murah rezeki mereka.

Pada program ini juga telah diadakan majlis doa selamat dan zikir munajat bersama pelajar2 tahfiz yang terpilih.Semoga pelajar2 tahfiz ini akan dapat membimbing sahabat2 dan rakan2 diluar sana yang telah jauh pegangan agamanya.InsyaAllah.

Bersih dan bercahaya wajah-wajah mereka.Di bahu mereka diletakkan amanah untuk mereka menerangi bumi ini dengan ilmu2 yang mereka perolehi.

Pelajar tahfiz sedang khusyuk berzikir
Selepas berzikir satu ceramah agama ringkas diadakan.Ringkas2 pun ada laa 1 jam 15 minit rasanya.Kagum saya lihat kesungguhan pelajar tahfiz ini.Hadirin sedang khusyuk mendengar syarahan yang disampaikanBanyak input yang diperkatakan oleh penceramah.Antara yang diperkatakan adalah kelebihan2 memelihara anak2 yatim.

Kelebihan dan manfaat memelihara anak yatim

1. Menjadi teman Rasulullah SAW di syurga

2. Dihindarkan dari musibah

3. Menjadikan rezeki berkat dan bertambah

4. Diberikan jalan keluar dari permasalahannya

5. Dimudahkan urusan-urusannya

6. Menimbulkan sifat lemah lembut dan kasih sayang

7. Sebagai jalan menuju husnul khatimah

Selepas majlis zikir munajat dan syarahan agama tibalah majlis kemuncak pada malam tersebut.Majlis kemuncak adalah penyampaian sumbangan kepada anak-anak yatim dan mengusap kepala anak2 yatim.

Seorang ibu sedang memberi kata-kata semangat kepada seorang anak yatim

Besar pahala apabila mengusap kepala anak yatimOrang ramai mengambil kesempatan mengusap kepala anak yatim sambil memberi sumbangan.

Semoga anak2 ini akan mengerti erti kehidupan suatu hari nanti

Alhamdulillah.Ramai dermawan2 yang sudi memberi sumbangan kepada anak2 yatim ini.

Diharap dengan adanya sumbangan2 seperti ini akan menaikkan motivasi anak2 yatim ini untuk belajar lebih yakin dan bersugguh2.Sesugguhnya kami semua menyanyagi kalin semua.kaliaan lah harapan kepada kepimpinan masa depan.Hahhh..Sebenarnya inilah majlis kemuncak yang sebenarnya...Jamuan makan..hahaha.Sori bergurau jer..

Masa jamuan makan ni saya x sempat nak ambil gambar sebab perut dah lapar n saya makan dengan gelojohnya tp masih baca doa sebelum makan tau...ini jer gmbar yang saya sempat snaap.

Time makan semua gembira.x kira kecil atau besar,tua atau muda..hihi.betulkan.


Diorang ni makan depan saya.tuu pasal gambar diorang jer yang ada.Malas nk pandang kiri kanan.Baik saya terus habiskan nasi n lauk2 kat depan mata ni.hihi.janagn marah.Cikgu makan betul2.kunyah makanan perlahan2.Anak murid ini mengajar cikgunya..hahaha.
2 laa sape sruh makan dgn gelojoh depan budak2.Kan dh kene.

Selesai je acara makan maka berakhirlah program.Terasa penat tapi rasanya memang BERBALOI-BALOI dapat join program ni.
Sebelum balik sempat gak snaap gambar anak2 yatim kawasan saya bersama ibu2nya.

Mula2 saya kata tak perlulah saya untuk bergambar dengan mereka.Sayakan pemalu.DIULANGI LAGI SEKALI SAYA NI PEMALU orangnya.hahhaa.Tetapi apabila mendapat desakan yang kuat hingga merayu2 anak2 yatim untuk bergambar bersama maka saya mengambil keputusan bergambar dengan mereka untuk tidak mengecewakan meraka.

Inilah hasilnya bila saya turut bergambar dengan mereka.keputusannya sayalah org yang paling hensem dalam gambar ni..hahaha.2 yang malas saya nak bergambar.Mana gmbar saya??? Laaa buat2 tanya plak.Belah kiri yang paling tepi 2 lah. Yang pakai baju merah2 hitam 2...Klu x nampak lagi.2 haa Lelaki hensem sebelah budah pkai baju Melayu biru 2..paling tepi.. Kalau x nampak jugak x tau laa.xkan laa x bleh cari jajaka paling hensem 2.Budak 2 tahun pun dapat cari tau. Laaaa..Laa..Laaa.

4 comments:

imam said...

poyo la kamu akmal oii..malu2 konon..hahahaha

Zulgeologist said...

alahai..comey dan bersih je muka diorang..semoga mereka terpelihara..

PermataMutiara said...

Imam..alaaar x kanko x tau aku ni..dari tadika kan aku memang pemalu..

PermataMutiara said...

Dato Dr Ahmad Said.
Betul 2.Anak2 yatim banyak barakah.
Mereka ibarat kainputih.Kitalah yang menentukan samada kain itu akan terus bersih atau terpalit dengan kekotoran.

Post a Comment